Nieuws
test



Sellair presenteert nieuw VoIP en UC&C Dossier 2016 met onderzoek naar telecomdienstverleners

Hilversum, 6 juli 2016 - Uitgeverij Sellair B.V. heeft de eerste editie van het VoIP en UC&C Dossier gepresenteerd op 5 juli tijdens de Summer Fair 2016. Het dossier is een 120 pagina's tellend naslagwerk voor professionals in het IT- en telecomkanaal. Onderdeel van deze gids is een marktonderzoek dat de redactie heeft uitgevoerd onder zowel leveranciers en resellers van IT- en telecomproducten als aanbieders van IT- en telecomdiensten en operators.


De resultaten van dit onderzoek zijn eveneens tijdens de Summer Fair 2016 besproken. Het onderzoek is dit voorjaar uitgevoerd door de redactie van het VoIP en UC&C Dossier van ChannelConnect in samenwerking met VoIP-expert Guido Kok en is een verkenning van de rollen en dienstverlening van de spelers in de telefoniemarkt. Bijna 70 bedrijven uit de telecomsector hebben inhoudelijk op de uitgebreide enquête gereageerd. Onder deze respondenten zitten zowel alle toonaangevende grote operators en aanbieders van VoIP-diensten als de belangrijkste leveranciers van PBX- en UC-platformen. De verkenning geeft dus een kwalitatief hoogwaardig beeld van de actuele situatie in de markt.


Onderzoeksresultaten en enkele conclusies

De antwoorden van de respondenten leiden op hoofdlijnen tot enkele conclusies:

  • Bijna de helft van de aanbieders werkt met een eigen PBX/UC-platform en heeft dat systeem zelf ontwikkeld.
  • Van de operators die een platform kopen, kiezen de meeste voor de usual suspects zoals Broadsoft, Swyx, Cisco, Skype for Business en 3CX.
  • Een kleine meerderheid van de operators (57 procent) hanteert een hybride tariefstructuur (meeste features zijn all-in en niet-gangbare features tegen meerkosten).
  • Vrijwel alle aanbieders leveren alle gangbare features geïntegreerd in hun platform, zoals hotdesking, twinning, rapportage, gespreksopname en presence.
  • Tweederde van de aanbieders kan klanten een geïntegreerde vast-mobiele oplossing (FMC) aanbieden.
  • Bij eenderde van de PBX-bouwers moeten klanten SIP-trunks afnemen, wat betekent dat gebruikers daarin geen keuzevrijheid hebben.
  • Meer dan de helft van de aanbieders ondersteunt WebRTC voor communicatie via een webbrowser. De oplossingen zijn technisch op uiteenlopende manieren geïmplementeerd.

 


Deze resultaten geven aanleiding tot vervolgonderzoek dat mogelijk later dit jaar zal worden gepland.

 

 


Deelnemers
De bedrijven die in het onderzoek hebben geparticipeerd zijn: A State of Cloud, Alcatel-Lucent, Allinco, Askozia, ATIS, Avaya, AVM, Belcentrale, BNS Data Logistics, Broadsoft, BT, C4IT, CBizz, Cisco, Escaux, Fieber, Gigaset, Global-e ICT Solutions, gnTel, i4IP, Infopact, innovaphone, Interconnect Services, Interoute, InterPhone Systems, INTO, IPBrick, Koning & Hartman, MaxiTEL, Microsoft, Mitel, MKB Voice, MobilityWorks, Mtel, NFON, oneCentral, OZMO Cloud telephony, Pocos, qebble, Raffel, RoutIT, SDC Group, SDC Logistics, Signet BV, SIPhon, Speakup, Swyx, Tadicom, Tele2, tiptel, Unexus, Unify, Universal IT, Verizon Enterprise Solutions, ViPro Services, Voiceworks, Voiperator, VoIPGRID, Voys, West Corp., WestComm Distribution, WideM, wlvoip.net, Xelion, Zetacom Voice.


Overig nieuws